Wsparcie prawne oraz merytoryczne dla polskich podmiotów gospodarczych

Prawo w kwestiach hazardowo-finansowych

Prawo w kwestiach hazardowo-finansowych

Hazard jako specyficzna dziedzina działalności zarówno w Polsce jak i wielu innych krajach podlega rygorystycznym przepisom. W naszym kraju prowadzenie kasyna jest jednym z wyjątków od powszechnej zasady wolności i swobody gospodarczej i podlega ścisłemu limitowaniu i nadzorowi ze strony organów państwa.

Każdy przedsiębiorca, który ma zamiar uruchomić taki rodzaj działalności musi wykonać mnóstwo formalności i zdobyć niezbędne zezwolenia oraz licencje. Warunkiem kluczowym i absolutnie niezbędnym jest uzyskanie koncesji ministerstwa finansów. Dodatkowo wszystkie te zezwolenia nie są wydawane raz na zawsze a na okres sześcioletni. Aby zapewnić sobie bezproblemowa kontynuację działalności należy jeszcze przed końcem tego okresu wystąpić o ich przedłużenie. Jeśli nie zgłoszą się inni chętni w danym regionie administracyjnym wówczas przedłużenie jest tylko formalnością. Jeśli jednak konkurencja się pojawi wówczas ministerstwo wyłania podmiot uprawniony do prowadzenia tej działalności na danym obszarze na drodze przetargu.

Działalność kasynowa jest limitowana na danym terytorium. W szczegółach wygląda to tak, że 1 kasyno przypada na 250 tysięcy mieszkańców danego miasta natomiast w skali województwa ilość kasyn, jakie mogą otrzymać koncesję przelicza się przez 650 tysięcy mieszkańców liczone na podstawie oficjalnych danych z dnia 31 grudnia roku poprzedzającego ten, w którym przyznawane bądź przedłużane są zezwolenia na działalność.

Co mówi ustawa o grach hazardowych?

Kwestia działalności kasynowo – hazardowej długo nie była w Polsce jednoznacznie uregulowana. Zmieniło się to wraz z rokiem 2009 kiedy to uchwalono ustawę o grach hazardowych.  Na jej mocy wprowadzono szereg regulacji i praw określających jasne i przejrzyste zasady funkcjonowania tego rodzaju podmiotów. Początkowo była ona mocno restrykcyjna jednak w nowelizacji z roku 2017 złagodzono część przepisów w tym między innymi te o działalności firm bukmacherskich. Zdecydowana większość jednak utrzymana została wówczas na wysokim poziomie restrykcyjności. W zapisach ustawy uregulowano zarówno kwestia związane z działalnością kasyn stacjonarnych jak i tych działających on-line w sieci internetowej. Na jej mocy umożliwia się funkcjonowanie tych pierwszych jednak w kwestii kasyn internetowych ustawa ustanawia bezwzględny monopol państwa w tym zakresie.

Jedynym legalnie działającym i zarejestrowanym w naszym kraju kasynem on-line może być tylko Total Casino prowadzone przez państwową spółkę Totalizator Sportowy. Funkcjonowanie innych kasyn sieciowych zgodnie z zapisami tych regulacji zostaje bezwarunkowo zakazana. Żaden zarejestrowany w Polsce podmiot gospodarczy nie może wic legalnie działać w ten sposób. Rozwiązaniem dla niektórych podmiotów okazała się ucieczka za granicę i przerejestrowanie swojej firmy do innego kraju mającego bardziej liberalne podejście niż Polska. Nie wszystkim się jednak poszczęściło i witryny wielu firm tego rodzaju zostało na mocy decyzji władz zablokowane na terytorium kraju. Polakom, którzy chcą korzystać z innego niż kontrolowane przez państwo Total Casino pozostaje rejestracja i gra w zagranicznych kasynach posiadających ofertę także dla mieszkańców Polski. Nierzadko w ofercie udostępniane są atrakcyjne bonusy jak free spiny za rejestrację. W ten sposób można grać na automatach bez obstawiania zakładów z własnej kieszeni.

Inne zmiany w nowelizacji

Ostatnie zmiany w ustawie o grach hazardowych uchwalone zostały, jak wspomniano wcześniej, w roku 2017. W ramach zmian zezwolono na działalność bukmacherską, zarówno w formie stacjonarnej jak i on-line, jednak podobnie jak w przypadku kasyna wymagana do tego jest stosowna licencja. Jeżeli dany przedsiębiorca mimo jej braku prowadzi działalność wówczas musi się liczyć z zablokowaniem swojej witryny i umieszczeniem w rejestrze. Na mocy ustawy ten sam los spotkał funkcjonujące wcześniej kasyna internetowe, które z automatu zostały zdelegalizowane. Nic nie zmieniło się w kwestii kasyn stacjonarnych, które do legalnego funkcjonowania muszą posiadać licencję oraz koncesją ministerstwa.

W kwestii typów gier i rodzaju urządzeń dozwolone są wszystkie rodzaje automatów oraz najpopularniejsze tytuły. Warunkiem udostępnienia gościom automatów w kasynie stacjonarnym jest kontrola nad nimi ze strony państwowego monopolisty, Totalizatora Sportowego. W przeciwnym razie zgodnie z literą prawa są one nielegalne.

Odnośnie rodzajów gier kwestia wygląda tak, że gra w pokera za pośrednictwem sieci internet możliwa jest tylko i wyłącznie w Total Casino. W wydaniu tradycyjnym wtej kwestii ustawodawca nie nakłada żadnych ograniczeń. Dobra wiadomość dla graczy i właścicieli kasyn jest taka, że w znowelizowanej wersji złagodzona została część sankcji karnych za nielegalną grę.

Nadal spore wątpliwości natury prawnej budzi zakaz uczestnictwa w grach hazardowych on-line. Kwestia ta dotyczy niezgodności tego rodzaju zakazu z wyżej ustanowionymi regulacjami unijnymi dającymi każdemu obywatelowi pełna swobodę korzystana z usług oferowanych przez zarejestrowane podmioty gospodarcze na terytorium całej wspólnoty. Pomijając niezgodność zakaz ten w praktyce okazuje się trudny, jeśli nie niemożliwy do wyegzekwowania. Poza tym od każdego zakazu wydanego przez krajowe organy można się odwołać do instancji na poziomie unijnym.